ICM Prachatice
Aktuality
Region
Cestování
Vzdělávání
Práce
Volný čas
Sociálně-patologické jevy
Občan a společnost
Mládež v EU
Sociální skupiny a hnutí
Zdraví
Ekologie
PRACHATICE – 22.listopad 2017: „Dobrý den, dobré odpoledne!“ Takové pozdravy, a nejen ty, zazněly v SeniorPointu Prachatice na DEN POZDRAVŮ. Ale zaslechlo se i „Zdrávi vzkazovali“, což znamená „pozdravujte doma“ a používalo se to například v Podeřišti na Prachaticku. Den pozdravů (tedy přát zdraví někomu, dlouhý život a celistvost) se slaví u nás 21. listopadu.
Pozdrav, jako projev úcty, přátelství a dobrých úmyslů může být ritualizované gesto, ale i slova. Účastníci setkání hádali, kdo jak se zdraví (Ahoj! Nazdar! Zdař Bůh! Lovu zdar! Lesu zdar! Dobrý vítr! Šalom!), a také si vyslechli něco z historie. Například to, že Římané (muži) líbali své příbuzné (ženy) na ústa jen proto, aby zjistili, zda nepily víno. Ve Francii pak tento zvyk upravili na polibek na ruku, protože na každé tři krásné ženy bylo třeba políbit padesát ošklivých.
Pozdrav je nejjednodušší a nejelementárnější společenský kontakt. Pozdravit je zdvořilost a odpovědět povinnost. Jsou popsány 4 fáze: Gesto poznání (úsměv), příprava (vstát, úprava zevnějšku), samotný pozdrav a poslední fáze mezilidského kontaktu (přátelské fráze jak se máme). Jenže Země je veliká a v každém kousku se zdraví jinak. Tak například v Africe ohmatají hlavu druhého, v Tibetu přikládají ucho k uchu a dlouze naslouchají, v Mongolsku se vzájemně očichají, Eskymáci třou nos o nos, Keňané si společně zatancují, ale jsou i takové pozdravy, kdy si například plivou na nohy či sahají do rozkroku.
Na den pozdrav by se mělo pozdravit minimálně 10 lidí. Povedlo se vám to také?
"Zdrávi četli!"
Tuto akci podpořilo Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo kultury a Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Mgr. Jiří Gabriel Kučera, DiS.
koordinátor SeniorPointu Prachatice
Občanská poradna
Informační centrum pro mládež
Vzdělávací centrum
» O občanské poradně
» Hlavní okruhy poradenství
» Vedlejší okruhy poradenství
» Úrovně poskytovaných služeb
» Způsob poskytování služeb