1. Mapování situace, tj. kde se uživatel sociální služby nachází nyní. Dochází k výměně informací mezi uživatelem a poradcem o dané situaci.
2. Formulace zakázky, tj. kde chce uživatel sociální služby být, co si přeje uskutečnit, čeho chce dosáhnout, formulace cíle.
3. Výběr řešení, tj. jak se tam uživatel sociální služby dostane. Poradce pomáhá najít několik alternativ řešení dané situace a seznamuje uživatele s důsledky jednotlivých řešení. Poradce uživatele služby při rozhodování doprovází, zůstává ale nestranný. Rozhodnutí uživatele ohledně řešení situace je poradcem zcela respektováno.
4. Vyhledávání a sumarizace informací. Poradce vyhledává v informační databázi poradny informace a podklady potřebné k řešení situace uživatele služby, následuje shrnutí informací a jejich srozumitelné zprostředkování uživateli. Poradce se průběžně ujišťuje, zda uživatel výstupům správně porozuměl.
5. Reálné uskutečnění cíle je plně v kompetenci uživatele služby, který jej realizuje sám, případně za pomoci poradce (úroveň služby asistence).